4/16/2014

Monthly Bakery. April: Spelt bread with tomatoes and black sesame seeds.

Tomato - spelt bread with black sesame seeds
For the leaven
• 55g active sourdough rye flour,
• 200g white spelt flour, (type 63 or 70)
• 200 g water,
• 1 apple, grated on a vegetable grater.

Mix all the ingredients in a bowl, cover with plastic sheet and leave for a minimum of 12 hours.

Bread dough
• Leaven, about 500g,
• 400g blended, canned tomatoes,
• 350g white spelt flour, (type 63 or 70)
• 300g plain bread flour (type 75)
• 1 TBSP honey,
• black sesame black (optional, quantity depends on individual liking)  
• sea salt, about 15g
• In addition, flour for dusting, while transferring and forming dough.

In a large bowl add blended  tomatoes to the levain followed by salt, honey, sesame seeds.
Gradually add both sifted flours and mix well.
Knead dough either by hand or a mixer until combined, by hand at least 10 minutes, mixer, half the time.
Cover dough and let rise, for about 3 hours.
After 1 hour, remove the dough from the bowl onto a floured surface, flatten stretch and fold and put back in a bowl.
1 hour later repeat the process from step 5.
Now shape dough into 2 round round or oblong shapes. You may leave it as 1 piece.
Transfer to a basket, the 2 pieces will touch. Cover dough for the final rise.
Make incisions to your likings and bake at 250°C/ 480° F with some ice cubes on bottom of oven, lower temperature to 220°C/430°F another 30 minutes.

Remarks: dough will be quite loose, but with each stretch and fold it will become more resilient.


Pomidorowy chleb orkiszowy z czarnym sezamem
Przepis na chleb pomidorowy zafascynowal mnie od momentu, w którym Amber przyslala mi zaproszenie do tradycyjnego comiesiecznego pieczenia, a przepis wybrała Dorota . Wiedziałam, ze chleb na mace orkiszowej musi byc pyszny, ale z pomidorami w chlebie nie miałam zadnego doświadczenia. Na chlebie, owszem, kocham, ale przepis nic nie mowil o plasterkach posolonych i oproszonych pieprzem. Nic z tych rzeczy. Amber, dziękuje ci za podsyłanie nam tak ciekawych przepisów!
Przesladowal mnie ten przepis i wreszcie nadszedł dzień przygotowania zaczynu. O malo nie spedzilo mi to wszystko snu z powiek. Jak nastolatka czekająca na cudowna randkę. Ja, starsza pani! Niesamowite!

Z wielka ochota zabrałam się następnego ranka do pracy. Pomidory, miód, czarny sezam, to wszystko brzmiało wspaniale, tajemniczo i fascynująco.
Praca z ciastem chlebowym na początku przypominała trochę prace z grecka pita, której ciasto jest bardzo luźne. Ale przeciez wiedziałam, ze to nie będzie plaski chlebek...powiedzmy: miałam taka nadzieje.
Nie mogłam się doczekać na końcowy efekt. Objetosc ciasta, która wyszła nie chciała zmiescic się do okraglego koszyka, a na podluzny byla zbyt mala. Wyszperałam wiec koszyk, w ktorym zazwyczaj gościom serwuje pokrojone pieczywo i bez zastanowienia się obsypałam go suto maka a ciasto pasowało w koszyczek jak ulal. Koszyczek ma śliczny wzorek i juz wiedziałam, ze goscie nie beda się z niego więcej czestowac. Zaaneksowalam wiec ten koszyk, ot modne to słowo ostatnio, a teraz poluje na drugi tej samej wielkości.
Chlebek w końcu poszedł do pieca. Wyrośl w trakcie pieczenia niewiarygodnie wysoko. Piekłam go znacznie dluzej, gdyż spod byl ciągle lekko wilgotny. W sumie piekłam 60 minut, choc ostatnie 40 przy mocno obniżonej temperaturze, rzędu 170°C.
Ktoz wytrzymałby czekając na wystygniecie chleba? Nie my! Poszedł biedak pod noz tak szybko, ze nawet nie zdazylam sfotografowac go w calosci, bo rozdziobały go kruki i wrony, czytaj: rodzina. Ja tez zaliczam się do niej :) Pyszny!!! Wszystko w nim gra: kolor, miazsz, skorka, zapach i utrzymywanie swiezosci. Pomidory sa zaledwie lekko wyczuwalne, choc dla niewprawnego smakosza stanowiłyby zagadkę. Chlebek juz na stale wszedł do mojego repertuaru. Dziękuje Amber.





Kwietniowa Piekarnia, czyli pomidorowy...tak, pomidorowy chleb orkiszowy z czarnym sezamem.
Pomidorowy chleb orkiszowy z czarnym sezamem przepis podaję za Daną
Na zaczyn
  • 55g aktywnego zakwasu z mąki żytniej razowej,
  • 200g mąki orkiszowej białej, typ 630 lub 700,
  • 200g wody,
  • 1 jabłko, starte na tarce jarzynowej.
Wszystkie składniki mieszamy w misce, przykrywamy folią i pozostawiamy na minimum 12 godzin.
Ciasto właściwe
  • Cały zaczyn, około 500g,
  • 400g zmiksowanych, krojonych, pomidorów z puszki,
  • 350g mąki orkiszowej białej, typ 630 lub 700,
  • 300g mąki pszennej chlebowej, typ 750,
  • 1 łyżka miodu,
  • sezam czarny, w/g uznania,
  • sól morska, około 15g,
  • dodatkowo, mąka do podsypywania, w trakcie przekładania i formowania ciasta.
  1. Do zaczynu dodajemy zmiksowane pomidory, sól, miód, sezam.
  2. Następnie stopniowo, zmieszane i przesiane mąki, orkiszową i pszenną chlebową.
  3. Wyrabiamy ciasto ręcznie, od połączenia składników, co najmniej 10 minut, mikserem, o połowę krócej.
  4. Pozostawiamy ciasto przykryte, na około 3 godziny.
  5. Po godzinie, wyjmujemy ciasto z miski na omączony blat, rozklepujemy, składamy i ponownie wkładamy do miski. Na tych zdjęciach widać sposób składania.
  6. Po następnej godzinie, postępujemy identycznie.
  7. W trzeciej godzinie formujemy ciasto w okrągły w tym przypadku podłużny bochenek. / patrz: zdjęcie zbiorcze-formowanie podłużnego bochenka.
  8. Uformowane ciasto wkładamy do koszyczka, łączeniem do góry. Pozostawiamy delikatnie przykryte, do ostatecznego wyrośnięcia.
  9. Pieczemy w początkowej temp.250st, przez 15 minut, rzucając na blachę 2-3 kostki lodu, następnie w opadającej, około 30 minut. Ciasto przed włożeniem do piekarnika, nacinamy ostrym narzędziem, np. żyletką
  10. Odgazowywanie i składanie ciasta.
    Ciasto jest dość luźne, ale za każdym złożeniem, staje się bardziej sprężyste i podatne na późniejsze formowanie w bochenek.
    Formowanie podłużnego bochenka.
    Starajmy się, aby jak najmniej mąki, dostało się do środka ciasta.
    Po instrukcje dotyczące wyrabiania,składania i wyrastania chleba na mące orkiszowej białej odsyłam na ten
    blog.

    A to lista piekarek i piekarzy z kwietniowego wspolnego pieczenia:
  11. Aciri Bajkorada
  12. Amber Kuchennymi Drzwiami
  13. AniaW Moje pasje.Kuchnia i ogród
  14. Alucha NieładMalutki
  15. Arnika Arnikowa Kuchnia
  16. Bea Bea w Kuchni
  17. Beata Stare Gary
  18. Bożenka Smakowe Kubki
  19. Dorota Ugotujmy To
  20. Dorota Moje Małe Czarowanie
  21. Ela W Poszukiwaniu Slowlife
  22. Gatita Kulinarne Przygody Gatity
  23. Gucio Kuchnia Gucia
  24. Iga Moj Czas...a Tak Go Umilam
  25. Jola Nasze Zycie od Kuchni
  26. Kamila Ogrody Babilonu
  27. Magda Konwalie w Kuchni
  28. Magda Z Miłości do Słodkości
  29. MarcinH Grahamka,weka i kajzerka…
  30. Mimbla Pierogi Ruskie Raz
  31. Mysia Pieczarkamysia
  32. Renata S Forks'N'Canvas
  33. Tosia Smakowity Chleb
  34. Urszula Proste Potrawy
  35. Wisła Zapach Chleba
  36. Żabka Healthy Craving











23 comments:

  1. Reniu,
    chleb przepiękny!
    Dziękuję za Twój niezawodny udział.

    Tylko publikacja jest jutro(środa) o 20.00...

    ReplyDelete
  2. To prawdziwy gigant, ale tak pyszny, że nie ma problemu z jego zjedzeniem:). Cudowny Ci wyszedl Reniu ..... ja nie odważylam się na pieczenie na kamieniu, dla mnie zbyt luźny był:). Buziaki i dziękuję za nasze kolejne spotkanie:)

    ReplyDelete
  3. Reniu! kolejny świetny chleb! Wyrósł Ci znakomicie! Miałam podobne przygody, ale chleb wyszedł przepyszny! Pozdrawiam i juz się cieszę na kolejne spotkanie

    ReplyDelete
  4. Pięknie wyrośnięty, jak zwykle zresztą:)
    Do natępnego Malarko!:))

    ReplyDelete
  5. Znakomicie Ci wyszedł. Ja też miałam problem z wielkością kosza, dlatego oprócz bochenka upiekłam jeszcze rogala, który nie załapał sie na sesję zdjęciową.

    ReplyDelete
  6. Piekny, pokaznych rozmiarow bochenek! Rowniez dziekuje za wspolne pieczenie :)

    ReplyDelete
  7. U Ciebie jak zawsze chlebek idealny! Dziękuję za wspólnie spędzony czas!

    ReplyDelete
  8. Wspaniały chlebuś :) pieknie Ci wyszedł!
    Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    ReplyDelete
  9. Tak żałuję, że z Wami nie udało mi się upiec. Wygląda cudownie:-) Reniu, Sokojnych, Zdrowych i Wesołych Świąt!

    ReplyDelete
  10. Malarko, cudownie idealny chlebek!
    Dziękuję za kolejny wspólny czas. :)

    ReplyDelete
  11. “Renatko nam się też takie wrażenia jak nastolatkom należą, przecież jesteśmy zawsze młode duchem, tyle w nas radości ze wspólnego dzieła, że niejedna sikorka -podlotek marzy o takiej wrażliwości.
    Twój chleb , nieskromnie się wyrażę, bardzo podobny do mojego, wielki bochen ,nacięty rasowo.Pozdrawiam Cię i życzę radosnych Świąt Wielk.”
    P.S. Nie nazywaj siebie starszą Panią, my jesteśmy dojrzałe jak wino rzadkiego , najlepszego szczepu.
    Ja o sobie zawsze mówię,że jestem młoda, bo mam co raz mniej lat do stu i tylko do tylu się przyznaję...
    Lubię ten wierszyk, choć nie mam pojęcia kto go napisał, ale na pewno zna życie
    -Czy można starszej pani
    gonić za marzeniami,
    patrzeć innymi oczami,
    płynąć razem z chmurami?

    Czy można starszej pani
    kochać i być kochaną,
    cieszyć się życiem we dwoje,
    mieć twarz roześmianą?

    Czy można starszej pani
    wiersz pisać o miłości,
    która jest sensem życia,
    daje tyle radości?

    Czy powinna starsza pani
    włosy chować pod chustami?
    a może miłości się wyrzecze,
    uśmiech z twarzy zmiecie?

    Na twarz maskę smutną zakłada -
    przecież inaczej-
    starszej pani nie wypada?

    P o z d r a w i a m !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bozenko, delektowalam sie wierszykiem, cudny! Dziekuje :)

      Delete
  12. Okazały bochen!!!idealny
    Dziękuję za wspólne pieczenie

    ReplyDelete
  13. Pięknie namalowany chlebek :-) Do kolejnego spotkania.

    ReplyDelete
  14. Ale pięknie wyrósł! pokazowo wręcz. pozdrawiam serdecznie i do kolejnego wspólnego pieczenia:-)

    ReplyDelete
  15. Piękny bochen Ci wyszedł !
    Dzięki Ci za wspólny czas przy piekarniku :-)
    Też starsza pani, czyli ja ;-)

    ReplyDelete
  16. Bochen piekny jak w oryginale, cudo. Do nastepnego upieczenia :-)

    ReplyDelete
  17. Ja piekłam dwa mniejsze chleby, ale przekonuje sie, ze lepiej gdybym upiekła jeden duzy :)
    Obawiałam się jednak, że mój słaby piekarnik nie da rady dużemu wypiekowi, pozdrawiam świątecznie .

    ReplyDelete
  18. Piękny chleb. Pozdrawiam i dzięki za wspólne pieczenie! Spokojnych świąt!

    ReplyDelete
  19. Perfekcyjny chlebek! Dzięki za wspólne pieczenie:)

    ReplyDelete
  20. Pięknie wyszedł Twój chlebek! Dziękuję za wspólną akcję;)

    ReplyDelete
  21. Chlebek wspaniale Ci się upiekł! Jako starsza pani wiem co mówię ;)! Pozdrawiam i dziekuję za wspólny czas przy pieczeniu :)!

    ReplyDelete
  22. Jaki piękny! Jak z prawdziwej piekarni!
    Dziękuję za wspólne pieczenie, pozdrawiam!

    ReplyDelete